Wednesday, January 9, 2008

Inspirasi Dahulu Untuk Mara Ke Hadapan

Temuramah Sdr. Lim Kit Siang

- adaptasi daripada theSun


theSun: Kita akan mencapai 50 tahun kemerdekaan tidak lama lagi, jadi apakah yang YB fikir telah kita capai selama ini?

LKS: Saya berpendapat pencapaian kita selama ini bercampur-aduk. Bila kita mencapai kemerdekaan 50 tahun yang lalu dan selepas itu dengan Sabah dan Sarawak, kita menubuhkan Persekutuan Malaysia, dan kita semua mempunyai satu visi dan hasrat – bahawa kita semua akan menjadi bangsa Malaysia.

Bermakna, kita semua kurang kemelayuan, kurang kecinaan, kurang India, kurang Kadazan dan kurang keibanan dan seterusnya, tetapi dalam menyambut 50 tahun kemerdekaan ini, khususnya melihatkan apa yang telah terjadi dalam dua bulan yang lepas, kita seolah-olah telah menjadi kurang ke-Malaysiaan, dan menjadi lebih Melayu, lebih Cina, lebih India, lebih Kadazan dan lebih Iban.


theSun: Apa yang telah berlaku? Tentulah selepas 50 tahun itula satu-satunya soalan yang paling penting untuk ditimbulkan.

LKS: Tentu sekali. Tetapi dari segi pembangunan jika dibandingkan dengan Ghana yang juga mencapai kemerdekaan pada tahun yang sama, saya rasa kita lebih ke hadapan 10 kali.

Tetapi kita tidak harus membandingkan diri kita dengan negara yang kurang maju. Kita seharusnya membandingkan diri kita dengan negara-negara yang sama setaraf dengan kita. Misalkata, dengan negara Jepun.

Jika kita melihat dari sudut itu, apabila kita mencapai kemerdekaan, kita hanya di belakang Jepun jika dibandingkan dari segi pembangunan. Tapi semenjak itu, kita sudah jauh ketinggalan. Ngera-negara lain telah jauh ke hadapan menandingi kita dan menjadi negara-negara pertama dan maju seperti Singapura, Korea Selatan, Taiwan dan juga Hong Kong.


theSun: Sedangkan bagi kita ianya masih merupakan wawasan yang masih jauh di hadapan. Mengapa?

LKS: Ini bukan disebabkan kita kekurangan potensi, kemampuan, sumber-sumber alam dan daya pemikiran. Masalahnya ialah dari segi polisi-polisi pembangunan negara. Polisi-polisi ini semakan lama tidak mampu membangunkan modal manusia, sebaliknya kita dapati masalah yang tenat di mana kita kehilangan golongan bijak pandai, lebih-lebih lagi di kalangan yang cerdik dan paling berkemampuan dari negara ini. Semuanya disebabkan oleh polisi-polisi pembangunan negara dan masalah dengan sistem pendidikan dan pembelajaran kita. Dan masalah ini masih berterusan.


theSun: Jadi inilah yang YB katakan pencapaian yang bercampur-aduk.

LKS: Ya. Tapi apa yang menjadi kebimbangan yang paling serius pada saya ialah rakyat, iaitu “kita” – tidak mempu menjadikan kita lebih ke-Malaysiaan, atau bangsa Malaysia. Sebaliknya kita terus-menerus lebih menekankan diri kita sebagai orang Melayu, Cina, Kadazan dll.


theSun: Ini sungguh mencemaskan, tidakkah begitu?

LKS: Ya, sungguh, sungguh membimbangka. Lebih-lebih lagi mengenai isu-isu yang dibangkitkan dalam tempoh sebulan, dua bulan yang lalu, yang benar-benar mencemaskan. Sebenarnya ramai yang bertanya-tanya apakah ertinya 50 tahun merdeka sekiranya mereka lebih terasa berpecah-belah dan terasing antara kaum satu sama lain.

Inilah sepatutnya menjadi tumpuan kerajaan dan rakyat Malaysia sejagat.

Perhimpunan MCA baru-baru ini menampakkan kepecah-belahan yang ketara ini.

Kadangkala kes sebesar kuman menjadi obsesi seluruh ahli kebinet, sedangkan ada lebih banyak isu yang jauh lebih penting seperti isu integriti dalam pentadbiran, pembangunan, korupsi, dan bagaiman Malaysia boleh bertanding di arena global.

Kita harus bergerak jauh daripada pemikiran kalut: orang Melayu vs. orang bukan Melayu, atau bumi vs. bukan-bumi. Kita sepatutnya berfikir dari sudut: Malaysia vs.rakyat global. Tapi kita seolah-olah lupa daratan dan hilang fokus sebenar.


theSun: Adakah YB berfikir bahawa kita sekarang telah mencapai tahap kurang toleransi di mana dengan setiap provokasi kita sebut “lucutkan kewarganegaraan.” Ini seolah-olah seperti permaisuri dalam cerita dongeng “Alice in Wonderland” yang seringkali menyebut “off with his head.” Terlalu keterlaluan, apa tidak?

LKS: Lebih dari itu, ini sebagai satu ugutan, dan hasutan. Bila Parlimen bersidang semula selepas kejadian 13 Mei, Perlembagaan Malaysia telah dipinda untuk mengatasi masalah empat isu sensitive yang tidak boleh ditimbul atau disoal lagi, seperti isu berkaitan hak-hak keistimewaan orang Melayu, bahasa, kesultanan dan hak kewarganegaraan.

Ini bermakna pindaan ini menghentikan perkara-perkara seperti panggilan lucutan kewarganeraan.


theSun: Tetapi sekarang seolah-olah menjadi satu fesyen, apabila memanggil kelucutan kewarganegaraan seseorang. Adakah itu yang YB hendak katakan?

LKS: Ya. Sekarang kita dapati Menteri, Menteri-menteri beasr dan ketua Menteri melaungkan kata-kata “lucutkan kewarganegaraan dia!” Tidakkah mereka akan didakwa dibawah undang-undang hasutan (sedition)? Kerana pindaan perlembagaan tidak perlukan sebarang bukti ada niat jahat atau sebaliknya.

Telah banyak inisiden berlaku di mana kerajaan bertindak terburu-buru. Ini tidak boleh, itu tidak boleh. Tiada sebarang tolak-ansur kepada ini, atau perbincangan untuk itu.


theSun: Adakah YB fikir semua yang telah berlaku adalah keterlaluan? Sebagai contoh halangan untuk menubuhkan Suruhanjaya Interfaith dan pembatahan debat mengenai Artikel 11 (semua rakyat mempunyai hak untuk mengamalkan agamanya sendiri). Ini adalah antara perkembangan yang terbaru.

LKS: Isu-isu sebegini telah bercampur-aduk dengan politik dan parti-parti politik. Kini telah menjadi satu ketidak-selesaan di kalangan kumpulan-kumpulan agama yang mana kita tidak pernah hadapi sebelum ini.


theSun: Tetapi, ia tidak selalu sebegini. Saya pasti YB juga rasakan begitu.

LKS: Ia memang tidak selalu begini. Pada awal-awal zaman kemerdekaan Perdana Menteri pertama kita, Tunku Abdul Rahman, menggalakkan perbincangan-antara-agama. Beliau menubuhkan apa yang dikenali pada masa itu sebagai organisasi antara-agama atau IRO, sepertimana artikel 11 nyatakan. Yang nyata, Tunku percaya bahawa semua agama boleh bersama untuk menegakkan lebih persefahaman agama, berdialog dan tolak-ansur sesama mereka.

Tetapi sekarang konsep tersebut seolah-olah mustahil difikirkan dan juga mungkin tidak boleh diterima. Galakan bagi dialog agama hanya untuk forum antarabangsa sahaja, tetapi bukan sakali-kali untuk keperluan tempatan.

Saya rasakan sesuata yang benar-benar silap telah berlaku dan sekiranya kita tidak benar-benar sanggup untuk mengatasi isu-isu ini, maka kita akan hadapi masalah yang lebih besar dimasa hadapan.


theSun: Ke mana sahaja kita pergi kita mengisytiharkan bahawa kita Malaysia yang berbilang bangsa, kaum dan agama, hidup harmoni dengan satu sama lain. Tetapi ini, seperti kata YB tadi, tidak pernah dipupuk dan dilahirkan dari hati yang suci. Apa yang dapat kita buat?

LKS: Pemimpin perlu memberikan contoh teladan melalui institusi dan organisasi dalam masyarakat. Untuk membatinkan kepelbagaian kita di negara ini, kita mestilah ikhlas dan setia terhadap asas prinsip ini.

Sebenarnya, apabila kita mula menubuhkan negara ini, kita tidak pernah menetapkan arah tujuan yang jelas dalam pembangunan negara. Tiada sebarang rancangan atau “road map” tentang bagaimana kita hendak negara ini dibangunkan.

Sememangnya prinsip asa telah pun ada. Kita ada kontrak sosial semasa kaum yang mengatakan kita sebagai demokratik, dengan kepelbagai agama, kaum, negara progresif di mana Islam ialah agama rasmi negara tetapi bukan negara Islam.

Kita ada formulanya. Tidak betul jika kita kata kita tidak punyai formula. Tetapi pimimpin yang memegang kuasa sekarang ini semakin lama semakin menjauhkan lagi dari mencontohi formula ini.

Malahan mereka yang berkuasa seolah-olah keberatan handak mengaku yang Malaysia sekarang ialah negara secular, sungguhpun mahkamah telah menisytiharkannya sedemikan.

Sekarang ini, banyak perkara dirasakan menjadi terlalu sensitif, sehinggakan tidak boleh lagi dibincang atau dibahaskan secara umum. Adakah ini sihat?

Semestinya tidak. Tetapi kenapa ia kian berlaku sekarang? Jika kita boleh adakan perbincangan awam mengenai kontrak sosial pada tahun 1956 dan 1957, kenapa kita tidak boleh adakan perbincangan awam untuk membincangkan jika kontrak sosial masih patut diteruskan atau diperteguhkan lagi? Ramai yang bercakap mengenai kontrak sosial sekarang, tetapi hanya di belakang tadbir.

Adalah penting untuk diingatkan bahawa kontrak sosial ini bukannya hak milik parti pemerintah. Ia adalah satu warisan dan hak pusaka setiap rakyat Malaysia dan semua rakyat Malaysia hari ini berhak untuk memberi pendapat mereka atas status kontrak sosial ini.

Setiap rakyat patut terlibat. Perkara sepenting ini tidak patut dibincangkan dalam kawasan tertutup. Di mana yang dikatakan penglibatan demokrasi? Kita kini sedang menutup semua saluran untuk rakyat bersuara.


theSun: Jadi, apa patut kita buat sekarang?

LKS: Sebuah majlis perunding negara patut diadakan untuk membincangkan segala isu-isu semasa negara secara terbuka dan bertindak terhadap masalah ini. Jika kita terus cuba menutup dan menepikan ke sebelah, masalah akan menjadi lebih besar dan akhirnya seluruh negara akan turut terjejas.

Menjelang kemerdekaan 50 tahun ini, kita sepatutnya merancang sistem kajian untuk melihat di mana kegagalan kita, di mana kejayaan kita. Dan wakil semua sektor rakyat negara ini mesti turut terlibat. Kita tidak mahu hanya pihak tertentu disekeliling Perdana Menteri sahaja yang terlibat. Ia pasti tidak boleh dipercayai langsung. Ia harus melibatkan proses nasional yang melibatkan semua pihak dari pelbagai golongan masyarakat.


theSun: Yb telah menjadi wakil rakyat semenjak 1969. Apa yang telah YB sumbangkan terhadap proses pembangunan negara ini?

LKS: Saya seboleh-bolehnya percaya bahawa saya telah menyumbangkan aspirasi Malaysia untuk demokrasi, keadilan, kebebasan dan integriti dalam pentadbiran. Sebagai seorang ahli parti pembangkang dalam sistem politik Malaysia tanpa majoriti, tiada sesiapa percaya kita dapat mengubah kerajaan pada ketika ini dan memperkenalkan undang-undang dan polisi baru. Tetapi sebagai seorang wakil rakyat pembangkang, saya fikir saya telah menyumbang secukupnya untuk terus menghidupkan aspirasi-aspirasi tersebut dan seterusnya memberi tekanan yang secukupnya kepada kerajaan semasa untuk bertindak sepatutnya terhadap segala masalah yang timbul.

Selain itu, pendidikan memainkan peranan penting dalam perbentukan anak-anak berfikir sabagai anggota masyarakat negara, dan bukan terhad sebagai ahli dari kaum tertentu. Adakah sistem pendidikan negara membantu dalam proses pembangunan negara?

Saya fikir sistem pendidikan negara ini tidak mampu melahirkan wargenegara muda yang kritikal dan matang dalam fikiran. Ini sungguh mengecewakan sekali. Pendidikan ialah salah satu perkara penting yang patut kita amat menitik-beratkan. Kerajaan patut menghapuskan factor-faktor yang menghalang kebebasan di universiti-universiti, dalam masyarakat majmuk dan sekaligus, negara.


theSun: Adakah institusi-insitusi yang kita tubuhkan apabila kita mencapai kemerdekaan 1957 masih berkuatkuasa?

LKS: Ini adalah yang sangat menyedihkan tentang negara kita ini. Selepas 50 tahun Merdeka, institusi-institusi, intergriti dalam pentadbiran, kemerdekaan, kebebasan, dan kepercayaan rakyat telah jatuh merundum. Dalam badan Parlimen, badan kehakiman, eksekutif, dan institusi yang penting seperti polis, Badan Pencegah Rasuah, Suruhanjaya Pilihanraya, semuanya menghadapi pemikiran perkhidmatan awam yang kian merosot. Saya rasakan bahawa kita sebenarnya jatuh kebelakang dan bukannya maju ke hadapan.

Kita sepatutnya menjadi negara yang jauh lebih maju berbanding dengan banyak negara-negara lain yang telah mencapai taraf negara maju. Ambil media massa sebagai contoh. Kebebasan akhbar, ini adalah sangat penting. Media adalah institusi yang sangat penting. Jadi soalan yang kita patut bertanyakan diri masing-masing sekarang ialah: Adakah kita sedang mara ke hadapan atau sebaliknya, jatuh ke belakang?


theSun: Bagaimana YB lihat masa depan kita. Tidakkah ada sikap optimistic terhadap mada depan negara langsung?

LKS: Sempena hari kemerdekaan yang ke-50 ini, dengan pelbagai kejadian yang telah berlaku sebulan dua yang lepas, akan membolehkan rakyat berfikir secara bernas. Sesungguhnya mereka patut berfikir beberapa tahun yang lepas. Kejadian-kejadian yang baru-baru berlaku ini sudah pasti membuat orang ramai berfikir tentang isu-isu tempatan yang fundamental. Jika ini berlaku, kita masih lagi ada harapan untuk masa depan yang cerah!

No comments: